És el moment de reflexionar i pensar en tot allò que hem
après durant aquets quatre mesos de pràctiques i de classe. Començaré per
comparar la diferència que hi veig en l’assoliment d’algunes de les
competències:
1. És autònom en l’aprenentatge.
Abans de començar les pràctiques ja em considerava una
persona bastant autònoma per a la recerca de solucions i informació per
resoldre problemes o situacions conflictives. Després de les pràctiques ho he
pogut confirmar ja que intento valorar cada una de les meves actuacions i
relacionar-les amb alguns aspectes teòrics relacionats amb les diferents
matèries que em treballat fins ara, i a la vegada intento cercar alternatives a
algunes de les actuacions i decisions fixant-me en la resposta i els interessos
del infants. A més, considero molt important el fet de contrastar idees i
demanar ajuda a les persones que tinguin més experiència en el sector ja que
d’aquesta manera puc enriquir-me dels seus coneixements i aplicar-los a les
meves futures pràctiques, i això és el que he anat fent durant el període de
pràctiques.
2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
Durant aquest període de pràctiques me n’he adonat de què
sí que reflexiono sobre el meu aprenentatge. De fet, després de cada actuació
amb un infant m’interessava observar la seva reacció, i després pensava en si
la meva intervenció havia estat la correcte, si no i per què, i llavora feia un
petit anàlisis de la situació viscuda per tal de cercar alternatives per a
futures intervencions.
Per altre banda, també m’agrada pensar en els aspectes
positius de què disposo que considero que son la capacitat per motivar als
infants en la realització de qualsevol activitat, conte, etc, i amb els
aspectes negatius com per exemple la manca d’autoritat encara present a dia
d’avui. Aquest és un punt que encara em manca assolir. No és que els infants no
em facin cas quan els dic alguna cosa, sinó que és la meva pròpia actitud
davant el fet d’haver de renyar-los el que em costa. Durant aquest període de
pràctiques n’he parlat molt amb la meva tutora i tot i que em diu que aquest és
un punt que sempre costa, considero que encara necessito millorar-lo.
3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació
Infantil.
Durant aquest
període de pràctiques, he tingut la possibilitat de treballar aquesta
competència i és uns dels aspectes sobre els que m’agrada reflexionar i fer
comparacions amb el que és la realitat i el que hem estudiat en quant a
organització, rutines, preferències i funcionament del centre i el que
teòricament és el que s’hauria de fer.
Aquesta
competència m’ha ajudat a ser conscient de la gran diferència que hi ha entre
la teoria i la realitat del centre. A més, amb l’ajuda del projecte de millora
hem aportat reflexions en quant a l’organització del centre, la distribució
dels espais, la dinàmica de treball, etc.
4. Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament- aprenentatge.
Aquesta és una competència que he treballa molt durant el període de
pràctiques. M’ha agradat molt fixar-me en les intervencions que duia a terme la
mestra i en les activitats que proposava i reflexionar sobre quina era la seva
intencionalitat en cada una d’elles. A més, si en qualque moment no entenia
molt bé el per què d’aquella activitat concreta o d’aquella intervenció,
demanava a la mestra el meu dubte i juntes identificàvem el marc teòric i els
objectius implícits que hi havia en ella.
Per altre banda, així i com ha anat passant el període de pràctiques, he
tingut la oportunitat d’identificar les bones pràctiques de les que considero
que no ho son tant (encara que d’aquestes quasi no n’hi havia).
5. Reflexiona sobre el procés de millora.
Aquesta és una altre de les competències que hem tingut la oportunitat de
treballar durant el període de pràctiques. A mesura que anava passant el temps
i anàvem observant les diferents situacions que es duien a terme al centre i
les necessitats que tenien els infants, ens anàvem adonant de les necessitats
del centre, i va ser a partir d’aquí que vam decidir centrar el nostre projecte
de millora en els espais comuns que es trobaven en situació de desús. L’escola
no és massa grossa, però a més trobem que hi ha espais que no s’aprofiten de la
millor manera, i va ser a partir d’aquest anàlisis de necessitats que vam
decidir introduir els ambient com a millora de l’ús dels espais. I, tot i que
érem conscient d’algunes de les dificultats que ens trobaríem per dur-ho a terme,
ens vam arriscar i ho vam proposar a les mestres aportant referències
bibliogràfiques del per què havíem decidit introduir els ambients, dels seus
beneficis, etc.
Pel que fa a les competències de Philippe Perrenoud, m’agradaria comentar
que durant aquest període de pràctiques considero que he posat en pràctica
moltes d’elles, algunes de les quals han quedat totalment assolides i d’altres
encara necessito millorar-les.
Una de les que considero que he assolit i a més m’ha agradat moltíssim
posar en pràctica ha estat la d’organitzar i animar situacions d’aprenentatge; el
fet de decidir quines activitats posar en pràctica amb els infants,
observar-los i iniciar-los es projectes m’ha ajudat a tenir present la
importància de conèixer els continguts que cal ensenyar, de conèixer les
possibilitats dels infants, les seves necessitats i mancances, a més, considero
que aquesta competència em duia a la de gestionar la progressió dels
aprenentatges ja que mitjançant la posada en pràctica de les activitats podia
dur a terme una valoració de tot el procés en general, els problemes que anaven
sorgint, una avaluació de com havia anat i dels objectius aconseguits i de la
mateixa manera relacionar la teoria amb la pràctica que es duia a terme.
Per altre banda, m’agradaria parlar de la importància que hi veig al fet
d’implicar als alumnes en els seus aprenentatges, per aquest motiu he vist de
primera mà la importància de partir dels seus interessos i necessitats per tal
d’augmentar el seu desig per aprendre, la importància de què allò que s’ensenya
a l’escola tingui una funcionalitat per a ells, i sobretot la importància
d’oferir diversitat d’activitats i que siguin els mateixos els qui decideixin
quines volen fer i quines no.
I, per acabar m’agradaria comentar la importància que hi veig al treball en
equip. Durant el període de pràctiques he anat treballant juntament amb la
tutora d’aula, hem contrastat idees, opinions i em decidit juntes moltes
d’activitats que posteriorment hem posat en pràctica, i me n’he adonat que
aquest fet és molt més beneficiós i molt més productiu alhora de decidir,
pensar i oferir noves activitats als infants. A més, el fet de què la tutora em
veiés com a una practicant amb la que pot contrastar idees i coneixements m’ha
ajudat molt en la meva formació, he après moltíssim sobre actuacions,
estratègies puntuals d’intervenció per a moments concrets, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario