En aquest primer període de “practicum”, ens cal fer una reflexió sobre
quines són les competències que creiem que tenim assolides i quines ens queden
per assolir, per tal d’aconseguir dur a terme bones pràctiques educatives així
com també estratègies d’intervenció adequades per a cada moment i per a cada
situació.
Durant aquesta primera setmana me n’he adonat de què, tot i que tinc
experiència amb infants des de fa ja un parell d’anys, encara que sigui des de
la branca del temps lliure, em manquen una sèrie d’aspectes necessaris per tal
que el dia a dia a l’escola sigui el més enriquidor possible tant per els
infants com per nosaltres, les mestres..., per aquest motiu he reflexionat
força sobre quines son les competències que considero que tinc assolides, i
sobretot, quines són les que encara em manquen i de quina manera les podria
solucionar...
Anem doncs a analitzar-les!
1.
És
autònom en l’aprenentatge.
En aquest aspecte em considero una persona bastant autònoma pel que fa
sobretot a la recerca de solucions i informació per resoldre alguns problemes o
situacions conflictives que pugui trobar-me
durant el dia a dia, intento valorar cada una de les meves actuacions i relacionar-les
amb alguns aspectes teòrics relacionats amb les diferents matèries que em
treballat fins ara, i a la vegada intento cercar alternatives a algunes de les
actuacions i decisions fixant-me en la resposta i els interessos del infants. A
més, considero molt important el fet de contrastar idees i demanar ajuda a les
persones que tinguin més experiència en el sector ja que d’aquesta manera puc
enriquir-me dels seus coneixements i aplicar-los a les meves futures
pràctiques. Per altre banda, també m’interessa cercar enllaços, activitats i
documents que parlin del tema que es tracti en un moment determinat, i més
encara si tinc dificultats per entendre’l o dur-lo a la practica de manera
favorable.
2.
Reflexiona
sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
Com he explicat abans a mode de pinzellada, m’agrada pensar i reflexionar
sobre possibles solucions a determinades intervencions mitjançant les quals els
infants no han respost de la manera que esperava. A més, aquesta primera
setmana m’ha ajudat a ser conscient de què hi ha aspectes que encara em costen
molt, com per exemple el fet de l’autoritat; som conscient de què hi ha d’haver
una certa autoritat per part del mestre dins l’aula per poder dur a terme unes
bones pràctiques educatives, però a la vegada tinc por de no saber on hi ha el
límit i caure en l’autoritarisme, que és el que ens passava a nosaltres quan
anàvem a l’escola..., ni tampoc en una excessiva permissivitat ja que aquest
fet origina un caos important i limita molt la possibilitat de fer diferents
activitats. Per altre banda, m’agrada pensar en les actuacions que he dut a
terme amb els infants, si han estat adequades, si es podrien millorar, i és
llavors quan me n’adono de què el meu aprenentatge just acaba de començar...
3.
Analitza
i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil.
Durant aquesta primera setmana, he tingut la possibilitat de treballar
aquesta competència, encara que és una de les que ja havia tingut la
possibilitat de treballar abans degut a la meva experiència com a monitora de
temps lliure; i he de dir que és uns dels aspectes sobre els que m’agrada
reflexionar i fer comparacions amb el que és la realitat en quant a
organització, rutines, preferències i funcionament del centre i el que
teòricament és el que s’hauria de fer.
Aquesta competència m’ajuda a ser conscient de la gran diferència que hi ha
entre la teoria i la realitat del centre si realment no hi ha una bona
organització i disposició per part dels mestres i tots els membres que formen
part de la comunitat educativa. Hi ha centres que encara segueixen la concepció
de l’escola antiga de considerar la primera infància com a una educació
purament assistencial, en canvi, n’hi ha d’altres, com és el cas del centre on
realitzo les pràctiques, que amb una bona organització, ganes i disposició de
tot l’equip, aconsegueixen que l’Educació Infantil en la primera etapa tingui
la importància que es mereix, ja que aquesta és l’etapa més important pel
desenvolupament dels infants, on s’estableixen les primeres relacions socials,
les primers pors per la separació dels pares, les primeres descobertes, els
primers passos cap a l’adquisició de l’autonomia...
4.
Analitza
i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Penso que aquest és un aspecte que em cal seguir treballant. És cert que
moltes vegades, de manera inconscient identifico el marc teòric que justifica
la pràctica que es duu a terme, però
crec que encara em falta molta practica per fer-ho de manera conscient,
partint sempre dels interessos del infants i dels possibles beneficis que la pràctica
en sí els pugui aportar. A més, crec que encara és prest per identificar i
sobretot qüestionar si les pràctiques educatives que es duen a terme son les
adequades, si haurien de ser d’una altre manera i perquè..., segurament aquest
serà un aspecte que aniré perfeccionant dia a dia, ja que ara puc pensar que
una intervenció no s’ha fet així com s’hauria de fer, i possiblement en podria
proposar una altre que podria creure que és millor, però considero que encara
és prest per qüestionar aquest tema, ja que tampoc conec els infants al cent
per cent i no sé ben bé si aquesta pràctica en sí es duu a terme degut al
caràcter o al temperament de l’infant..., per tant, crec que aquesta és una de
les competències que espero millorar i assolir de manera adequada al llarg de
les pràctiques.
5.
Reflexiona
sobre el procés de millora.
Aquest és un altre dels aspectes que em cal millorar. Pràcticament encara
no hem tingut la oportunitat de realitzar les pràctiques de manera autònoma, ja
que tot just acabem de començar, i sí que és cert que durant aquesta primera
setmana hem tingut la possibilitat de reflexionar sobre algunes de les pràctiques
que es duen a terme, relacionar-les amb la teoria i pensar si són adequades, o
si es podrien millorar d’alguna manera, però primer de tot ens cal analitzar la
situació de manera global, és a dir, tenint en compte les característiques dels
infants, les del centre en sí, i després contrastar tot allò que es duu a terme
amb allò que seria necessari per millorar, i d’aquesta manera arribar a les
conclusions necessàries per dissenyar els projectes de millora. Aquesta és una
tasca que anirem realitzant a poc a poc, així que espero arribar a assolir la
competència per poder fer front a les necessitats del centre en general i
ajudar a millorar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario