Reflexions


En aquest primer període de “practicum”, ens cal fer una reflexió sobre quines són les competències que creiem que tenim assolides i quines ens queden per assolir, per tal d’aconseguir dur a terme bones pràctiques educatives així com també estratègies d’intervenció adequades per a cada moment i per a cada situació.

Durant aquesta primera setmana me n’he adonat de què, tot i que tinc experiència amb infants des de fa ja un parell d’anys, encara que sigui des de la branca del temps lliure, em manquen una sèrie d’aspectes necessaris per tal que el dia a dia a l’escola sigui el més enriquidor possible tant per els infants com per nosaltres, les mestres..., per aquest motiu he reflexionat força sobre quines son les competències que considero que tinc assolides, i sobretot, quines són les que encara em manquen i de quina manera les podria solucionar...

Anem doncs a analitzar-les!

1.       És autònom en l’aprenentatge.

En aquest aspecte em considero una persona bastant autònoma pel que fa sobretot a la recerca de solucions i informació per resoldre alguns problemes o situacions conflictives que  pugui trobar-me durant el dia a dia, intento valorar cada una de les meves actuacions i relacionar-les amb alguns aspectes teòrics relacionats amb les diferents matèries que em treballat fins ara, i a la vegada intento cercar alternatives a algunes de les actuacions i decisions fixant-me en la resposta i els interessos del infants. A més, considero molt important el fet de contrastar idees i demanar ajuda a les persones que tinguin més experiència en el sector ja que d’aquesta manera puc enriquir-me dels seus coneixements i aplicar-los a les meves futures pràctiques. Per altre banda, també m’interessa cercar enllaços, activitats i documents que parlin del tema que es tracti en un moment determinat, i més encara si tinc dificultats per entendre’l o dur-lo a la practica de manera favorable.

2.       Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge.

Com he explicat abans a mode de pinzellada, m’agrada pensar i reflexionar sobre possibles solucions a determinades intervencions mitjançant les quals els infants no han respost de la manera que esperava. A més, aquesta primera setmana m’ha ajudat a ser conscient de què hi ha aspectes que encara em costen molt, com per exemple el fet de l’autoritat; som conscient de què hi ha d’haver una certa autoritat per part del mestre dins l’aula per poder dur a terme unes bones pràctiques educatives, però a la vegada tinc por de no saber on hi ha el límit i caure en l’autoritarisme, que és el que ens passava a nosaltres quan anàvem a l’escola..., ni tampoc en una excessiva permissivitat ja que aquest fet origina un caos important i limita molt la possibilitat de fer diferents activitats. Per altre banda, m’agrada pensar en les actuacions que he dut a terme amb els infants, si han estat adequades, si es podrien millorar, i és llavors quan me n’adono de què el meu aprenentatge just acaba de començar...

3.       Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil.

Durant aquesta primera setmana, he tingut la possibilitat de treballar aquesta competència, encara que és una de les que ja havia tingut la possibilitat de treballar abans degut a la meva experiència com a monitora de temps lliure; i he de dir que és uns dels aspectes sobre els que m’agrada reflexionar i fer comparacions amb el que és la realitat en quant a organització, rutines, preferències i funcionament del centre i el que teòricament és el que s’hauria de fer.

Aquesta competència m’ajuda a ser conscient de la gran diferència que hi ha entre la teoria i la realitat del centre si realment no hi ha una bona organització i disposició per part dels mestres i tots els membres que formen part de la comunitat educativa. Hi ha centres que encara segueixen la concepció de l’escola antiga de considerar la primera infància com a una educació purament assistencial, en canvi, n’hi ha d’altres, com és el cas del centre on realitzo les pràctiques, que amb una bona organització, ganes i disposició de tot l’equip, aconsegueixen que l’Educació Infantil en la primera etapa tingui la importància que es mereix, ja que aquesta és l’etapa més important pel desenvolupament dels infants, on s’estableixen les primeres relacions socials, les primers pors per la separació dels pares, les primeres descobertes, els primers passos cap a l’adquisició de l’autonomia...

4.       Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.

Penso que aquest és un aspecte que em cal seguir treballant. És cert que moltes vegades, de manera inconscient identifico el marc teòric que justifica la pràctica que es duu a terme, però  crec que encara em falta molta practica per fer-ho de manera conscient, partint sempre dels interessos del infants i dels possibles beneficis que la pràctica en sí els pugui aportar. A més, crec que encara és prest per identificar i sobretot qüestionar si les pràctiques educatives que es duen a terme son les adequades, si haurien de ser d’una altre manera i perquè..., segurament aquest serà un aspecte que aniré perfeccionant dia a dia, ja que ara puc pensar que una intervenció no s’ha fet així com s’hauria de fer, i possiblement en podria proposar una altre que podria creure que és millor, però considero que encara és prest per qüestionar aquest tema, ja que tampoc conec els infants al cent per cent i no sé ben bé si aquesta pràctica en sí es duu a terme degut al caràcter o al temperament de l’infant..., per tant, crec que aquesta és una de les competències que espero millorar i assolir de manera adequada al llarg de les pràctiques.

5.       Reflexiona sobre el procés de millora.

Aquest és un altre dels aspectes que em cal millorar. Pràcticament encara no hem tingut la oportunitat de realitzar les pràctiques de manera autònoma, ja que tot just acabem de començar, i sí que és cert que durant aquesta primera setmana hem tingut la possibilitat de reflexionar sobre algunes de les pràctiques que es duen a terme, relacionar-les amb la teoria i pensar si són adequades, o si es podrien millorar d’alguna manera, però primer de tot ens cal analitzar la situació de manera global, és a dir, tenint en compte les característiques dels infants, les del centre en sí, i després contrastar tot allò que es duu a terme amb allò que seria necessari per millorar, i d’aquesta manera arribar a les conclusions necessàries per dissenyar els projectes de millora. Aquesta és una tasca que anirem realitzant a poc a poc, així que espero arribar a assolir la competència per poder fer front a les necessitats del centre en general i ajudar a millorar.

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario