El nostre projecte es basa sobretot en aconseguir
una millora dels espais del centre. Hem pensat que, tot i que l’escola disposa
d’un nombre limitat d’aules, es podrien aprofitar els espais comuns i
millorar-ne el seu ús.
La nostra proposta es centre en la millora del
espais comuns mitjançant la introducció dels ambients de treball. En aquesta
proposta es pretén que les diferents zones de l’escola que normalment es troben
en situació de desús s’utilitzin d’una manera profitosa i que a la vegada
motivi als infants. A més, mitjançant els ambients es treballa d’una manera més
directe la diversitat.
Aquesta proposta parteix dels interessos dels
infants ja que en aquest temps de pràctiques hem anat observant que necessiten
més activitats i llocs on poder dur a terme la seva activitat motriu, un lloc
que afavoreixi la iniciació al joc pre-simbòlic i més contacte amb la natura,
ja que la majoria, o quasi tots són infants de ciutat que normalment veuen els
aliments al supermercat i no tenen la oportunitat d’observar de manera directe
el procés que segueixen algunes plantes i a la vegada l’origen d’aquets
aliments...
El motiu principal pel qual hem decidit introduir
els ambients de treball en el nostre projecte de millora amb la intenció de què
sigui mitjançant aquets que s’afavoreixi un millor aprofitament dels espais, és
sobretot per la gran quantitat d’aprenentatges que ofereixen, entre els que hi
destaquem una millor autonomia alhora de prendre decisions, alhora de fer i
d’experimentar, un augment en la motivació dels infants, aprenentatges
significatius ja que es parteix dels seus propis interessos i necessitats, un
augment de les relacions entre els infants, la qual cosa afavoreix que es
treballi de manera directe la diversitat, l’infant com a protagonista del seu
propi procés d’aprenentatge ja que serà ell mateix el que treballarà
directament en cada un dels ambients, i, a més, hi veiem una gran oportunitat
per trencar en la monotonia que poden arribar a suposar les rutines si no es
van canviant de tant en tant.
Els tres tipus d’ambients que hem pensat són;
L’hort (zona de natura), la Zona de joc pre-simbòlic i la Zona del joc motor
(circuits).
La Zona de la natura, o l’hort: Creiem que és
ambient interessant per la gran quantitat d’experiències gratificant que pot
aportar tant als infants com a les mestres, com per exemple, cavar, regar,
sembrar, observar cucs de terra, etc. A més, totes aquestes experiències
estarien adaptades a tots els nivells i interessos dels infants, i a més es
podrien utilitzar com a recursos perquè els infants aprenguessin continguts
curriculars relacionats amb el coneixement del medi, llengua, educació
artística, matemàtiques, educació física, etc. Per altre banda, hem de tenir en
compte que també es poden treballar aspectes com les emocions dels infants, les
relacions socials que s’estableixen entre ells, és a dir, ofereix un context
idoni per aprendre a pensar, per educar-se emocionalment, per a què s’entrenin
en el domini de les habilitats socials i aconsegueixin el desenvolupament i
creixement moral, i tot això, englobat en un marc pràctic, vivencial i
manipulatiu.
Muntatge de l’ambient:
1. Introduir, a més de l’hort,
materials naturals com per exemple pinyes, bolles de xiprer, palla, etc, relacionats
amb la temàtica.
2. Planters per cada aula on es
dugui a terme una activitat a curt termini, que provoqui la curiositat dels
infants i que els convidi a interessar-se pel que pot arribar a passar a curt
termini. (Exm: sembrar llenties, o qualque cosa que neixi aviat) (Ajudarà en la
creació d’identitat de grup)
3. Un planter gros que sigui de tota
l’escola, on es puguin dur a terme activitats a llarg termini i on tots els
infants hi puguin participar. (Ajudarà en la creació d’identitat de centre)
Muntatge de l’hort:
Emprar materials reciclats com per exemple palets
de fusta acompanyats d’una lona de plàstic, garrafes d’aigua xapades per la
meitat, etc.
La zona del circuit: Motricitat
(guixada i fina)
Hem triat aquesta zona, sobretot, amb la intenció
de què els infants treballin la motricitat. Pensem que la motricitat és un
element essencial pel seu desenvolupament integral, tant a nivell físic,
afectiu, social i cognitiu, i que es pot treballar mitjançant el circuit. Amb
la zona del circuit els infants poden treballar la motricitat que va de la
simple reproducció de moviments i gestos, a involucrar l’espontaneïtat, la
creativitat, la intuïció... Per tant, amb l'observació de les accions que duen
a terme els infants a aquesta zona es poden arribar a conèixer les intencions i
personalitats dels infants,
a més de fomentar la relació amb els altres.
a més de fomentar la relació amb els altres.
En aquesta etapa la motricitat que es va desplegant
als infants es divideix en motricitat gruixada i fina. La primera, fa
referència als moviments amplis, i per tant, té a veure amb la coordinació
general i visió-motora, amb el to muscular, l’equilibri...i la treballaran al
circuit mitjançant el desplaçament de les bicicles, els cotxes de joguina, les
pilotes o ells mateixos per l'espiral, com també al circuit dels neumàtics. En
canvi, la segona fa referència a moviments precisos, amb destresa, per això té
a veure amb l’habilitat de coordinar amb precisió moviments executats per grups
de músculs petits. I la podem treballar mitjançant el garatge, les rampes i els
seguiment de circuits pintats a les parets.
Muntatge de l’ambient:
- Dibuixar un espiral al centre del pati perquè els infants de manera lliure puguin utilitzar-lo. Ja sigui per seguir la forma d’aquest passant per damunt el dibuix o per enmig. A més, els infants també tindran la llibertat de poder usar-lo amb les bicicletes, els cotxes de joguina, els neumàtics o amb el seu propi cos.
- Instal·lar rampes a la zona de les gronxadores, perquè els infants puguin fer pujar i baixar els cotxes. Les rampes estarien algunes aferrades a les parets, altres estarien situades enterra i d’altres anirien de dalt de la paret fins enterra. Les formes que tindrien dites rampes serien rectes o amb corbes.
- Pintar circuits a la paret del pati, perquè els infants puguin seguir-los mitjançant els cotxes de joguina, ja que d’aquesta manera fomentem la motricitat en moviment.
- Instal·lar un garatge de diverses plantes pels cotxes. Aquest garatge tindrà dues funcions. La primera seria que els infants puguin entretenir-se amb els cotxes de manera lliure, i la segona seria emmagatzemar-los quan estiguin en desús.
- Rodes fixes al pati de les gronxadores perquè els infants puguin passar-hi per dintre, posar-s’hi per damunt...
La zona de les cortines i teles (ambient del joc pre-simbòlic):
Hem pensat aquest ambient perquè pensem que és
important afavorir el joc pre-simbòlic a l'edat de 1 a 2 anys. Ja que a aquesta
edat és quan l'infant comença a posar en pràctica la dualitat entre la presència
i l'absència, la unió i la separació, el tenir i el no tenir, omplir i
buidar... Per això hem creat un espai on l'infant pot amagar-se, refugiar-se
per a desaparèixer de la mirada dels altres i així provocar que els altres el
cerquin...mitjançant la diversitat de material com: les caixes, les cortines,
els retalls de tela, etc. A més amb dit ambient, també fomentem la relació amb
els altres i el joc en paral·lel i/o cooperatiu.
Muntatge de l'ambient:
- Col·locarem unes cortines de diferents colors i obscuritats, és a dir, de més opaques a més clares, per tal de que els infants puguin aparèixer i desaparèixer dins d’aquestes, i mitjançant la diversitat d'obscuritat donarem joc a la intriga dels infants ja que arribarà un punt que no reconeixeran qui hi ha darrera de la cortina.
- Deixarem a l'abast dels infants capses i trossos de teles, amb diferent mida i textura, per tal de que els infants puguin donar joc a la seva imaginació. Com pot ser el joc d’omplir i buidar les capses amb les teles, d’amagar-se dins la capsa, tapar-se amb les teles, etc.
- A més per dotar l’ambient de més vida i color, penjaríem mòbils, que els infant no podrien tocar, per l'espai de diferents colors i alguns amb sons per tal de cridar l'atenció als infants, quan aquests es moguin amb el vent.
Per dur a terme el projecte de millora, hem triat materials de baix cost o
materials reciclats amb la intencionalitat de fomentar el reciclatge i també
perquè el centre no disposa de massa recursos econòmics, i així ells poden
posar-ho quasi bé tot en pràctica.
Alhora de dissenyar i decidir les bases del nostre projecte, ens hem
centrat en les idees d’alguns autors de entre els quals volem destacar els
següents:
Per una banda volem destacar les aportacions que va fer Maria Montessori
sobre la concepció de l’infant. Ella pensava que aquest no havia de ser
considerat com un ésser dèbil i indefens, que només té la necessitat de ser
protegit i ajudat, sinó que havíem de considerar l’infant com un ésser
espiritual, ple de vida espiritual des del moment del seu naixement i havia de
ser guiat per instints per arribar a construir activament la personalitat de
l’home. A més, Montessori defensava la idea de “Educació i ambient” i afirmava
la concepció de l’infant com a ésser actiu i defensava la idea de què els
adults havia de deixar que els infants s’expressessin lliurement, d’aquesta
manera desenvoluparien totes les seves potencialitats. Per altre banda és
interessant la idea de Montessori de què aquestes potencialitats es poden
estimular mitjançant la preparació d’ambients apropiats per al desenvolupament
infantil.
Un altre autor que ens ha cridat l’atenció i del que hem agafat algunes
idees ha estat Decroly. D’aquest autor ens ha interessat sobretot la idea
d’educació globalitzada amb l’objectiu de crear un vincle entre totes les
matèries, tots els continguts, i els centres d’interès. A més Decroly pensava
que era important partir d’una observació directe, i per dur-ho a terme era
necessari potenciar tots els sentits de l’infant, que aquest experimentés
directament amb els objectes, els éssers o qualsevol succés de la vida
quotidiana, i, per fer-ho veia la necessitat de què l’aula disposés de plantes,
animals o bé materials d’interès que permetessin posar a l’infant en contacte
directe amb la realitat, desenvolupar activitats viscudes, i a la vegada
afavorir l’observació ocasional, l’abstracció i la generalització, la
comparació, la classificació i la definició.
A més, volem
destacar autors com Pestalozzi (1746-1827) ja que va ser uns dels primers que
respectava la personalitat de l’infant i es preocupava perquè aquest
desenvolupés totes les seves capacitats; de Fröebel (1782-1852) sobretot la
importància que donava al joc; de Herbart (1776-1841) sobretot ens ha
interessat la idea que tenia d’aconseguir la motivació com a eix global en el
procés d¡ensenyament i aprenentatge.
Per altre banda ens
hem centrat en diferents marcs teòrics dels quals en volem destacar les idees
generals bàsiques:
El primer d’aquets marcs ha
estat “La Psicologia Genètica de Piaget” del qual en volem destacar el fet de
què educació i desenvolupament són processos separats i independents i que
l’educació no constitueix un factor especialment rellevant per el creixement. A
més, Piaget proposa com a factors responsables de desenvolupament la maduració
orgànica, l’experiència amb els objectes físics i l’experiència i l’ interacció
amb altres persones.
El segon d’aquets marcs que volem destacar és el de la “Teoria d’origen
social dels processos psicològics superiors de Vygotski” de la qual en
volem destacar el fet de què consideri l’educació com un aspecte
determinant en el desenvolupament personal, com un veritable motor de
desenvolupament. Vigotski entenia el desenvolupament: un fenomen complex en el
qual hom atribueix factors explicatius de tipus Biològic, social i cultural de
forma interrelacionada i recíproca. A més pensava que és decisiva la
interrelació amb altres persones i la participació en situacions educatives,
l’accés a l’herència cultural i als instruments i eines físiques o simbòlics
que en formen part, i pensava que el desenvolupament dels processos psicològics
superiors es podia dur a terme des de la
Zona de desenvolupament proper (ZDP).
El tercer marc és la “Teoria de
les intel·ligències múltiples” de Howard Gardner. Segons Gardner, disposem de set tipus de intel·ligència:
musical, cinètica-corporal, llògico-matemàtica, lingüística, espacial,
interpersonal, interpersonal, manifestades en diferents graus de intensitat
segons la persona. Una de les idees
claus que hem extret d’aquesta teoria és la importància de què l’etapa d’infantil doni
oportunitats i estímuls als nens per descobrir els seus propis interessos i que
no només es centri en la part lingüística i en la llógico-matemàtica perquè
deixa de banda la possibilitat de desenvolupar les altres intel·ligències. El coneixement de La Teoria de les Intel·ligències Múltiples
permet als mestres realitzar un treball més eficient amb els seus alumnes ja
que es pot tenir en compte quin és el tipus d’intel·ligència que predomina a
cada individu i a partir d’aquí, poder orientar la seva formació personal i
posteriorment professional aprofitant aquestes potencialitats.
Per
altre banda, és important destacar que l’avaluació no s’ha de centrar únicament
en continguts estàndards, sinó que s’hauria de centrar fonamentalment en
esbrinar si els infants tenen capacitat per resoldre problemes o crear
productes mitjançant tota una sèrie de materials.
En resum, la base del nostre projecte és la Teoria Constructivista sobre
l’aprenentatge que defineix l’infant com un subjecte actiu, capaç de construir
el seu propi coneixement mitjançant la interacció directe amb el medi.
A més, tenim molt present que la funció de l’Educació és crear i generar
desenvolupament, i en aquest sentit també ens interessen les idees de
Bronfenbrener i veiem la importància de tenir en compte el context de
desenvolupament dels infants ja que aquest hi juga un paper fonamental. Com a
Context de desenvolupament entenem tot i cadascun dels
ambients amb les seves característiques físiques i socials que envolten el
canvi comportamental humà. Medi físic i persones que acompanyen, col·laboren i
participen en el canvi individual, d’aquí la importància que hi veiem a la
creació d’ambients on hi puguin participar tots els infants i es puguin
relacionar uns amb els altres.
Per altre banda, també pensem que les pràctiques educatives (en la família,
escola, temps lliure...) fan possible que els infants observin i s’incorporin a
models d’activitats, papers i relacions més complexos amb la guia d’ algú més
expert i que els ajudarà a què més endavant les realitzin de manera més
autònoma. A més, creiem que les pràctiques educatives es valoren com a elements
clau i l’escola esdevé potenciadora del desenvolupament personal i contexts
d’aprenentatge dels infants.
És important que l’escola com a context d’aprenentatge i desenvolupament no
deixi de banda l’altre context de desenvolupament a nivell més afectiu com és
el context familiar, i es creï un vincle bidireccional i comunicatiu entre
aquets dos contextos, de manera que es potenciïn les connexions mútues entre el
context familiar i l’escolar, la necessitat de que l’escola asseguri canals adequats
d’informació i comunicació amb el context familiar, canals que permetin als
pares conèixer i valorar la labor educativa de l’escola i establir criteris
educatius compartits.
(5.2 Perquè elaboram el projecte tenint en compte
les necessitats del centre i dels infants, 5.3 Perquè a més de decidir el
projecte cercam referències bibliogràfiques, 5.4 Alhora de dissenyar el
projecte tenim en compte les possibilitats i els recursos de què disposa
l’escoleta per dur-ho a terme i l’adaptam a aquestes possibilitats)
Catalina Obrador Manresa
Joana Maria Fons Ferrer
No hay comentarios:
Publicar un comentario