jueves, 9 de mayo de 2013

PROJECTE: MILLORA DELS ESPAIS



El nostre projecte es basa sobretot en aconseguir una millora dels espais del centre. Hem pensat que, tot i que l’escola disposa d’un nombre limitat d’aules, es podrien aprofitar els espais comuns i millorar-ne el seu ús.
La nostra proposta es centre en la millora del espais comuns mitjançant la introducció dels ambients de treball. En aquesta proposta es pretén que les diferents zones de l’escola que normalment es troben en situació de desús s’utilitzin d’una manera profitosa i que a la vegada motivi als infants. A més, mitjançant els ambients es treballa d’una manera més directe la diversitat.
Aquesta proposta parteix dels interessos dels infants ja que en aquest temps de pràctiques hem anat observant que necessiten més activitats i llocs on poder dur a terme la seva activitat motriu, un lloc que afavoreixi la iniciació al joc pre-simbòlic i més contacte amb la natura, ja que la majoria, o quasi tots són infants de ciutat que normalment veuen els aliments al supermercat i no tenen la oportunitat d’observar de manera directe el procés que segueixen algunes plantes i a la vegada l’origen d’aquets aliments...
El motiu principal pel qual hem decidit introduir els ambients de treball en el nostre projecte de millora amb la intenció de què sigui mitjançant aquets que s’afavoreixi un millor aprofitament dels espais, és sobretot per la gran quantitat d’aprenentatges que ofereixen, entre els que hi destaquem una millor autonomia alhora de prendre decisions, alhora de fer i d’experimentar, un augment en la motivació dels infants, aprenentatges significatius ja que es parteix dels seus propis interessos i necessitats, un augment de les relacions entre els infants, la qual cosa afavoreix que es treballi de manera directe la diversitat, l’infant com a protagonista del seu propi procés d’aprenentatge ja que serà ell mateix el que treballarà directament en cada un dels ambients, i, a més, hi veiem una gran oportunitat per trencar en la monotonia que poden arribar a suposar les rutines si no es van canviant de tant en tant.
Els tres tipus d’ambients que hem pensat són; L’hort (zona de natura), la Zona de joc pre-simbòlic i la Zona del joc motor (circuits).

La Zona de la natura, o l’hort: Creiem que és ambient interessant per la gran quantitat d’experiències gratificant que pot aportar tant als infants com a les mestres, com per exemple, cavar, regar, sembrar, observar cucs de terra, etc. A més, totes aquestes experiències estarien adaptades a tots els nivells i interessos dels infants, i a més es podrien utilitzar com a recursos perquè els infants aprenguessin continguts curriculars relacionats amb el coneixement del medi, llengua, educació artística, matemàtiques, educació física, etc. Per altre banda, hem de tenir en compte que també es poden treballar aspectes com les emocions dels infants, les relacions socials que s’estableixen entre ells, és a dir, ofereix un context idoni per aprendre a pensar, per educar-se emocionalment, per a què s’entrenin en el domini de les habilitats socials i aconsegueixin el desenvolupament i creixement moral, i tot això, englobat en un marc pràctic, vivencial i manipulatiu. 
Muntatge de l’ambient:
1.      Introduir, a més de l’hort, materials naturals com per exemple pinyes, bolles de xiprer, palla, etc, relacionats amb la temàtica.
2.      Planters per cada aula on es dugui a terme una activitat a curt termini, que provoqui la curiositat dels infants i que els convidi a interessar-se pel que pot arribar a passar a curt termini. (Exm: sembrar llenties, o qualque cosa que neixi aviat) (Ajudarà en la creació d’identitat de grup)
3.      Un planter gros que sigui de tota l’escola, on es puguin dur a terme activitats a llarg termini i on tots els infants hi puguin participar. (Ajudarà en la creació d’identitat de centre)
Muntatge de l’hort:
Emprar materials reciclats com per exemple palets de fusta acompanyats d’una lona de plàstic, garrafes d’aigua xapades per la meitat, etc.
La zona del circuit: Motricitat (guixada i fina)
Hem triat aquesta zona, sobretot, amb la intenció de què els infants treballin la motricitat. Pensem que la motricitat és un element essencial pel seu desenvolupament integral, tant a nivell físic, afectiu, social i cognitiu, i que es pot treballar mitjançant el circuit. Amb la zona del circuit els infants poden treballar la motricitat que va de la simple reproducció de moviments i gestos, a involucrar l’espontaneïtat, la creativitat, la intuïció... Per tant, amb l'observació de les accions que duen a terme els infants a aquesta zona es poden arribar a conèixer les intencions i personalitats dels infants,       
a més de fomentar la relació amb els altres.
En aquesta etapa la motricitat que es va desplegant als infants es divideix en motricitat gruixada i fina. La primera, fa referència als moviments amplis, i per tant, té a veure amb la coordinació general i visió-motora, amb el to muscular, l’equilibri...i la treballaran al circuit mitjançant el desplaçament de les bicicles, els cotxes de joguina, les pilotes o ells mateixos per l'espiral, com també al circuit dels neumàtics. En canvi, la segona fa referència a moviments precisos, amb destresa, per això té a veure amb l’habilitat de coordinar amb precisió moviments executats per grups de músculs petits. I la podem treballar mitjançant el garatge, les rampes i els seguiment de circuits pintats a les parets.
Muntatge de l’ambient:
  1. Dibuixar un espiral al centre del pati perquè els infants de manera lliure puguin utilitzar-lo. Ja sigui per seguir la forma d’aquest passant per damunt el dibuix o per enmig. A més, els infants també tindran la llibertat de poder usar-lo amb les bicicletes, els cotxes de joguina, els neumàtics o amb el seu propi cos.
  2. Instal·lar rampes a la zona de les gronxadores, perquè els infants puguin fer pujar i baixar els cotxes. Les rampes estarien algunes aferrades a les parets, altres estarien situades enterra i d’altres anirien de dalt de la paret fins enterra. Les formes que tindrien dites rampes serien rectes o amb corbes.
  3. Pintar circuits a la paret del pati, perquè els infants puguin seguir-los mitjançant els cotxes de joguina, ja que d’aquesta manera fomentem la motricitat en moviment.
  4. Instal·lar un garatge de diverses plantes pels cotxes. Aquest garatge tindrà dues funcions. La primera seria que els infants puguin entretenir-se amb els cotxes de manera lliure, i la segona seria emmagatzemar-los quan estiguin en desús.
  5. Rodes fixes al pati de les gronxadores perquè els infants puguin passar-hi per dintre, posar-s’hi per damunt...

La zona de les cortines i teles (ambient del joc pre-simbòlic):
Hem pensat aquest ambient perquè pensem que és important afavorir el joc pre-simbòlic a l'edat de 1 a 2 anys. Ja que a aquesta edat és quan l'infant comença a posar en pràctica la dualitat entre la presència i l'absència, la unió i la separació, el tenir i el no tenir, omplir i buidar... Per això hem creat un espai on l'infant pot amagar-se, refugiar-se per a desaparèixer de la mirada dels altres i així provocar que els altres el cerquin...mitjançant la diversitat de material com: les caixes, les cortines, els retalls de tela, etc. A més amb dit ambient, també fomentem la relació amb els altres i el joc en paral·lel i/o cooperatiu.
Muntatge de l'ambient:
  1. Col·locarem unes cortines de diferents colors i obscuritats, és a dir, de més opaques a més clares, per tal de que els infants puguin aparèixer i desaparèixer dins  d’aquestes, i mitjançant la diversitat d'obscuritat donarem joc a la intriga dels infants ja que arribarà un punt que no reconeixeran qui hi ha darrera de la cortina.
  2. Deixarem a l'abast dels infants capses i trossos de teles, amb diferent mida i textura, per tal de que els infants puguin donar joc a la seva imaginació. Com pot ser el joc d’omplir i buidar les capses amb les teles, d’amagar-se dins la capsa, tapar-se amb les teles, etc.
  3. A més per dotar l’ambient de més vida i color, penjaríem mòbils, que els infant no podrien tocar, per l'espai de diferents colors i alguns amb sons per tal de cridar l'atenció als infants, quan aquests es moguin amb el vent. 


PAPER DEL MESTRE:
 
Podem dir es basa fonamentalment en guiar, organitzar i fer de mediador per afavorir aquest aprenentatge i quan intervé ho fa per tal d'aconseguir l'objectiu que té s'ha proposat anteriorment. Aquest és l'encarregat de formar grups heterogenis en quant a edat i a nivell d'aprenentatge i d'interessos perquè d'aquesta manera afavoreixen la interacció, col·laboració i cooperació entre els infants. És a dir, que els infants més madurs serveixin de model per els altres infants a l'hora d'estructurar el joc i construir l'aprenentatge i el creixement com a persona. A més, el mestre ha de donar molta importància als espais i a la seva organització, perquè nosaltres creiem que tant l'espai com els materials són la principal estratègia d'intervenció. Per això, és necessari utilitzar una gran varietat de materials atractius i que motivin als infants.
Fins i tot, podem dir que el paper del mestre és secundari, ja que l'activitat o joc lliure és el principal recurs didàctic i d'aprenentatge que ens ofereixen els ambients. Per tant, es prioritzen les tasques no dirigides, tot i que, algunes si que ho són. 

Finalment, volem dir que per dur a terme el projecte de millora, hem triat materials de baix cost o materials reciclats amb la intencionalitat de fomentar el reciclatge i també perquè el centre no disposa de massa recursos econòmics, i així ells poden posar-ho quasi bé tot en pràctica.




(5.2 Perquè elaboram el projecte tenint en compte les necessitats del centre i dels infants, 5.3 Perquè a més de decidir el projecte cercam referències bibliogràfiques, 5.4 Alhora de dissenyar el projecte tenim en compte les possibilitats i els recursos de què disposa l’escoleta per dur-ho a terme i l’adaptam a aquestes possibilitats)

Catalina Obrador Manresa
Joana Maria Fons Ferrer

No hay comentarios:

Publicar un comentario