L’escoleta d’infants de Santa Catalina té una línea de treball bastant
clara i establerta basada principalment en les rutines, per tant, la jornada
escolar s’organitza en base a aquestes:
Disposen d’escola matinera a partir de les 7.30hrs del
matí. L’entrada a l’aula es duu a terme entre les 9.00hrs i les 9.30hrs, en
aquest primer moment els infants arriben i tot seguit es dirigeixen al bany on
deixen la jaqueta al seu penjador i agafen el babarot i el col·loquen dins la
cistella per després alhora del dinar, l’encarregat d’aquell dia els pugui
repartir. Entre les 9.30hrs i les 10.00hrs més o menys es duu a terme un joc
“semi-lliure” per part dels infants, on aquets realitzen l’activitat que més
els agrada en el moment, però sempre provocats o guiats per la mestra tutora
que abans de què els infants arribin a l’aula, col·loca un tipus de material o
el distribueix dins l’aula seguint una intencionalitat de joc, per exemple, si
vol que els infants construeixin, ella col·loca les peces de tal manera que
provoqui en els infants un desig de construir.
A les 10.00hrs més o menys es realitza el “Bon dia”; per
dur-ho a terme els infants abans han de recollir tot el material que han emprat
i s’han de dirigir a la zona de “Llenguatge”, que és un racó específic dins l’aula
on hi ha tot allò relacionat amb aspectes del llenguatge i de la comunicació.
Una vegada tots són allà, han d’estar asseguts envoltant la mestra que es situa
enmig de la rotllana. La mestra té cartells de cada infant on hi apareix la
seva fotografia per una cara, i el seu nom per l’altre; alhora de fer el bon
dia es mostra primer el nom escrit amb les grafies, i els infants han de saber
què diuen o bé començar a reconèixer les grafies que formen el seu nom,
després, cada un dels infants que anomenin s’aixequen i van a penjar el seu
cartell de manera que es vegi la fotografia. Si l’infant no hi és, la mestra és
qui col·loca el cartell a la paret sense mostrar la fotografia de l’infant. Quan
han acabat de fer el bon dia, es fa un recompte per saber quins infants han
faltat i es canta la cançó del “Bon dia”.
Després tots els infants s’aixequen i van al bany i a
rentar-se les mans. Quan han acabat es dirigeixen cap a l’aula, agafen un conte
i s’asseuen esperant a que tots estiguin llestos per mirar qui és el
responsable avui d’anar a cercar el berenar. La mestra és qui agafa a l’atzar el
tiquet amb el nom dels responsables, dos cada vegada. Els infants que han
sortit elegits a l’atzar agafen el carro i van a la cuina a cercar el berenar
de tots. Sempre es berena de fruita per tal de fomentar els bons hàbits
alimentaris. Quan els infants tornen amb el berenar, l’agafen i mostren als
altres la fruita que ens toca avui. Cada dia hi ha una fruita diferent i fins i
tot hi ha dies que hi ha un variat de fruites i els infants tenen llibertat per
triar de què volen berenar. Després quan estan tots asseguts una altre vegada,
la mestra fa trossets de fruita i va cridant els infants de manera ordenada,
aquets s’aixequen, agafen un trosset de fruita i tornen al seu lloc.
A les 10.30hrs-10.45hrs tots ja han acabat de berenar i
surten al pati a jugar fins les 11.30hrs més o manco que tornen entrar dins
l’aula per fer conta contes, o bé cantar cançons o fins i tot instruments i
dansa.
A les 11.50hrs és hora d’anar a rentar-se les mans i al
bany per preparar-se pel dinar; una vegada duen les mans netes, agafen un conte
i s’asseuen al seu lloc perquè un encarregat haurà de repartir el babarots. La
mestra, igual que en el berenar, és la que diu quin infant serà l’encarregat de
repartir el babarots. Cada babarot té el nom escrit, així que l’infant mirant
el nom ha d’establir relacions fins a saber de qui és cada un.
A les 12.00hrs en duen el dinar. En aquest moment entra
dins l’aula la +1, que ajuda a la mestra a organitzar els plats i els coberts
de manera que sigui un nin de cada taula, que solen esser de 6 infants com a
molt, qui reparteixi els plats i els coberts als seus companys. Una vegada que
tots els infants tenen els plats, la mestra agafa l’olla i s’acosta a cada
taula i posa el menjar dins els plats. Els infants saben que no poden tocar
l’olla perquè crema, i que si crema han de bufar i esperar una mica. Per menjar
quasi tots son bastant autònoms. Quan acaben el primer plat tenen la
oportunitat de repetir, o bé deixar el plat i anar-se’n a seure perquè els hi
duguin el segon plat. Quan han acabat de dinar, cada infant deixa el seu plat
al carro, agafa la baieta i renta el seu espai; per fer-ho se’ls canta la cançó
de “renta que renta”, després, la mestra els ajuda a llevar-se el babarot, i
cada un el posa dins la seva bossa per dur-lo a rentar.
13.45hrs. Normalment ja han acabat de dinar i sortim al
pati. Mentre juguen la mestra els va cridant de dos en dos o bé perquè vagin al
bany o bé perquè els ha de canviar el bolquer. Una vegada que tots els infants
estan canviat i nets, ella es queda dins l’aula i comença a preparar els
llitets per fer la migdiada.
La mestra no crida als infants perquè vagin a dormir,
sinó que deixa la porta oberta i així i com tenen son ells sòls van entrant
dins l’aula. Normalment estan màxim fins les 14.00hrs a anar a dormir.
13.30hrs-14.00hrs. És l’hora d’anar a dormir, quan els
infants entren dins l’aula, aquesta ja està ambientada amb música i llum que
convidi a descansar, es lleven les sabates i es col·loquen. La mestra es queda
quieta en un racó esperant a que tots estiguin adormits.
La mestra tutora acaba la jornada a les 14.30hrs, i és en
aquest moment que entra l’auxiliar que es queda amb els infants fins les
17.00hrs.
REFLEXIONS:
M’agradaria parlar de la importància que es dóna a les
rutines, penso que són uns dels aspectes fonamentals que ajuden a què els
infants adquireixin progressivament la seguretat i l’autonomia que necessiten
per desenvolupar-se, per experimentar i per conèixer la realitat que els
envolta. És cert que les rutines els ajuden a anticipar esdeveniments, a
preveure què vindrà, i és a partir d’aquí que a poc a poc van adquirint
seguretat i autonomia per fer sòls, sense l’ajuda de l’adult. Crec que el
concepte que es té de les rutines en aquesta escola és totalment l’encertat, ja
que és majoritàriament la línia de treball que duen a terme pràcticament en
totes les aules.
També m’agradaria parlar de l’acollida dels infants cada
matí, és molt important que els infants sentin seguretat quan arriben a l’escola,
ja que durant el temps que hi son, el seu adult de referència passa de ser els
pares a ser la mestra, per tant és
important que aquesta aculli als infants de manera que aquets es sentin segurs
i amb ganes de quedar-s’hi. En aquest sentit, la mestra actua de manera molt
positiva, ja que en el moment de l’arribada acull als infants amb una aferrada
i un “Bon dia...( i el nom de cada infant)”, crec que aquest gest els dóna la
seguretat i les ganes que necessiten per quedar-se a l’escola sòls.
També m’agradaria parlar del tema d’agafar un conte tot
just rentar-se les mans i tenir-lo mentre esperen per fer una altre cosa, en
aquest cas, abans de cada menjada, berenar o dinar. Penso que aquest fet lleva
importància als contes, ja que s’utilitzen com elements transitoris, per passar
d’una activitat a una altre. A més, si els infants ja duen les mans netes, és
una manera de tornar-se embrutar, ja que ha estat tocat per tots els infants en
altres moments del dia. Penso que els contes han de tenir un moment específic
dins l’escola, i és cert que després de l’esplai hi ha un moment de “conta
contes”, però els infants també haurien de tenir temps per mirar-los, passar
les pàgines, imaginar-se..., no s’haurien d’oferir com un element de distracció
puntual per donar pas a una altre activitat.
(3.3:El centre té una línea de
treball bastant clara que es reflecteix a la PGA i al DOC, amb la descripció de
la jornada faig un contrast del que és la realitat dins l’aula i el que diuen
els documents oficials. 4.2: Després de descriure el dia a dia dins l’aula, hi
ha una sèrie d’aspectes que diferencio com a positius i uns altres com a
possibles canvis per millorar...)
No hay comentarios:
Publicar un comentario