jueves, 14 de marzo de 2013

Competències que em permet desenvolupar el context...


L’escola d’infants de S.C és un centre que, segons el que he anat observant les darreres setmanes, es podria definir com integrador ja que entén les diferències com un fet positiu, coeducador ja que els nins i les nines reben la mateixa educació sense imposar-los els rols establerts per la societat, integral ja que es base sobretot en desenvolupar les potencialitats de cada un dels infants per tal que assoleixin el màxim d’autonomia i es puguin desenvolupar i conèixer el món en què viuen, personalitzat ja que s’adapta al ritme i a les necessitats individuals de cada un dels alumnes, inclusiu ja que entén l’escola com una comunitat educativa i d’aprenentatge on tots els qui participen en ella aprenen i comparteixen experiències de la mateixa manera...

 
He de dir que de moment, les primeres setmanes han estat molt enriquidores tant a nivell personal com a nivell professional., he tingut la oportunitat de participar en la primera reunió de pares, i he observat com es documentava tot allò que es duu a terme dins l’escola, i a la vegada es donava una explicació als pares del per què es feien aquelles rutines, la importància de respectar el ritme individual de cada infant, sobretot quan es parlava del control d’esfínters, etc, i sobretot de la importància que es dóna a la satisfacció de les necessitats bàsiques dels infants com puguin ser neteja, alimentació, descans..., a més es va parlar de les activitats que es duien a terme dins l’aula, dels beneficis, dels interessos dels infants, és a dir, és va fer un bon resum de tota la documentació que es té d’aula.

 
Per altre banda, m’agradaria comentar que en aquesta escola no es realitza una programació prèvia a la realització de les activitats, la qual cosa em fa pensar si les activitats que es duen a terme tenen una fonamentació teòrica, unes intencionalitats, o simplement es duen a terme perquè és el més fàcil en aquell moment..., però a la vegada, totes les aules formen part d’una espècie de projecte comú que es decideix a principi de curs i que dura dos anys, d’aquest projecte només es programen les activitats comunes, i la resta les decideix la mestra de cada aula...

 
A més, l’escola és una espècia de comunitat educativa, on tothom, hi té cabuda i on tota la gent que participa de la vida del centre té la mateixa importància, ja que l’escola funciona quan es barregen totes les aportacions de qui hi participa. Per tant, mestres, cuineres, personal de neteja, infants, famílies, serveis socials, personal de l’ajuntament, etc, tots col·laboren per aportar els màxims beneficis a l’escola.

 
També m’agradaria parlar de la bona relació que hi ha entre les mestres, i de com s’ajuden unes a les altres, demanen opinió, donen consells, fan propostes, per tal que les intervencions i les activitats siguin el més profitós possible. A més, és una escola on la majoria de mestres hi son de fa més de vint anys, la qual cosa em fa pensar en què hi ha aspectes molt positius en tot això, com poden ser la confiança, l’amistat, etc, però també n’hi ha d’altres que trobo que potser haurien de canviar una mica, com és la incorporació de noves idees i noves maneres de fer les coses, i no dic que així com es fa estigui malament, sinó que potser és més fàcil caure amb la rutina quan fa tants anys que fas feina amb la mateixa gent i en lo mateix. Penso que potser uns dels motius pels quals no programin sigui aquest, per haver caigut en la rutina de qui ha fet el mateix durant anys i anys...

 

 
Després de pensar en algunes de les competències que hauria d’assolir, crec que el context en què em trobo m’ajuda a rumiar sobretot la 3.1, 3.3, ja que el fet de trobar-me sense una programació d’activitats m’ajuda a reflexionar sobre determinades pràctiques educatives, si estan relacionades o no amb el que teòricament és el projecte comú, etc, a més em qüestiono preguntes sobre si realment hi ha una coordinació entre el professorat, ja que és cert que hi ha una temàtica comuna, però les activitats es realitzen de manera individuals, dins l’aula, i no son les mateixes per a tots els grups...

Per altre banda, després d’haver revisat es documents del centre me n’adono que sí que es segueixen les rutines i moltes de les pràctiques que es recullen dins les aules.

 
És interessant també la 2.2, la 2.3 i la 2.6, ja que són aspectes que així i com hem anat passant aquets primers dies de pràctiques he reflexionat, ja que m’he trobat amb algunes pràctiques que segons les meves creences son molt positives, i altres com per exemple alguns càstigs, etc, que no ho son tant, llavors he pensat en quina és la millor manera d’actuar davant una d’aquest situacions, he pensat que segurament  per comoditat s’empri el càstig, i per tal de que aquesta situació es converteixi en un aspecte positiu per a l’infant, potser s’hauria de fer d’una altre manera, emprant més el diàleg i la pròpia reflexió per part de l’infant. Llavors he pensat en la confiança que m’han donat les mestres, i sobretot la tutora d’aula, així que li he anat demanant per què actúa d’una determinada manera en segons quin infant i en segons quina situació. També m’han fet pensar moltes de les activitats en què m’he trobat, ja que no sé ben bé per què es duien a terme ni si hi havia una intencionalitat prèvia per part del mestre., llavors m’he limitat a demanar tot allò que no entenia, i llavors he descobert que hi ha moltes vegades, encara que no estigui plasmat a cap document, que sí que cada activitat té una intencionalitat, però en canvi n’hi ha moltes altres que es duen a terme per satisfer els interessos dels infants, sense una intencionalitat per part del mestra, però aquest són font de riquesa i sobretot d’experimentació per part dels infants (4.1), són ells els qui a poc a poc construeixen els seus propis aprenentatges mitjançant l’experimentació directa, per tant, en moltes activitats el mestre fa el paper de facilitador d’aprenentatges.

 

De totes aquestes competències que he anomenat abans, segurament aniré aprenent moltes altres coses, però de les que ben segur he après durant aquestes dues setmanes és a ser un bon company de feina, a treballar en equip, a respectar les decisions dels companys i a valorar les pròpies, a no tenir por d’equivocar-nos perquè al cap i a la fi tots ens podem equivocar qualque vegada..., a la importància del diàleg entre l’equip de professionals i sobretot a respectar TOTS els companys de feina que fan possible que l’escola sigui una comunitat d’aprenentatge.

 

 

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario