Activitat d'aula de dia 27/02/2013
Avui ha estat un dia diferents pels infants de 2-3 anys de l’escoleta de S. C.
Avui ha estat un dia diferents pels infants de 2-3 anys de l’escoleta de S. C.
A les 9.00hrs del matí, comencen a arribar com cada dia, entren dins l’aula,
van a deixar l’abric al penjador i a saludar a la mestra i després a jo...,
n’hi ha que venen decidits a jugar a una cosa determinada, com per exemple al
racó de la cuineta, les construccions,etc, fins que arriba el moment de fer el
“Bon dia”. N’hi ha d’altres que s’ho
pensen una mica més, fan una volta per tota l’aula, observen totes les
possibilitats, fins que després d’una estoneta d’estar drets es decideixen per una
opció.
Decidim que farem una sessió de
psicomotricitat dins l’aula, ja que l’escoleta no disposa d’un lloc específic
per realitzar aquesta activitat i els infants necessiten moure’s, botar,
construir per expressar-se...
El primer que fem és
estructurar l’aula per tal que suposi el mínim perill pels infants, després la
mestra els explica que aniran tots junts a cercar els coixins mentre que
l’altre, en aquest cas jo, es quedarà dins l’aula per anar col·locant els
coixins de manera estratègica per tal de potenciar diferents jocs. Els infants surten al pati amb
la mestra i van a la sala on es guarden tots els coixins i les peces de goma
espuma per fer psicomotricitat. Així com van arribant a la sala on es guarden
els coixins, la mestra els va donant les peces i ells per parelles o de manera
individual els duen cap a l’aula i els deixen a l’entrada d’aquesta. Jo els
vaig agafant i els vaig col·locant de manera estratègica, és a dir, un lloc més
acollidor, que simuli un espai niu i on es podran amagar els infants que cerquin
seguretat o tranquil·litat en un determinat moment de la sessió, un altre lloc
que afavoreixi les ganes d’enfilar-se i botar damunt les peces, un altre que
afavoreixi el joc en petit grup, i per acabar construïm la torre per afavorir
l’alliberament de l’emoció, l’expressivitat motriu.
Quan tot l’escenari està
preparat, i els infants asseguts, decidim que es pot començar la sessió, així
que donam el “sus” perquè vagin a tomar la torre i d’aquesta manera comenci
l’estona de joc lliure.
No es fa ritual d’entrada ja
que com he dit abans no es disposa d’un espai específic per fer
psicomotricitat, i només en fan una vegada cada cert temps.
Just després d’haver donat el “sus”,
quasi tots els infants corren cap a la torre sense por, sembli que s’hi aboquin amb cos i ànima, la destrueixin
i la tornen a construir, corren per tota la sala, agafen coixins, els boten,
juguen de dos en dos, de manera individual, es tapen amb tots els coixins, cada
un realitza allò que més li agrada. Nosaltres els observem i ens situem dins
l’aula com a figures de seguretat, sense proposar jocs, sinó limitant-nos a
observar-los i vetllar perquè no es facin mal. Després d’una estona, tant la
mestra tutora com jo, ens adonem que hi ha una nena que no juga amb els altres,
sinó que està asseguda damunt una de les peces de goma espuma i observa als
seus companys. Aquí dubto de si he d’intervenir o no, si he d’intentar que
jugui amb la resta d’infants, que interaccioni amb ells o si hem de deixar que
sigui ella la que decideixi. M’acosto a la mestra i li coment si seria
interessant intervenir, però m’aconsella que per les circumstància de la nena
(ha faltat molt els darrers mesos), potser seria millor esperar a la pròxima
sessió a veure què passa, així que ens limitem a seguir observant.
Hi ha dos infants que construeixen
una espècie de pont amb les peces de goma espuma i el boten sense aturar-se,
després n’hi ha dos més que han agafat un cilindre i es col·loquen a damunt i
simulen que és un cavall i ells els cavallers.
Al fons de la sala tres nenes
estan ajagudes en terra i es tapen amb coixins, mentre això passa, observem que
la nena que es trobava distant s’acosta una mica als companys, però envers d’interaccionar
amb ells, es queda asseguda dins una roda de goma espuma, limitant-se a mirar,
sense intenció de moure’s d’allà dins fins que acabi la sessió.
Després d’uns trenta minuts
aproximadament, aturem el joc, demanem als infants que es quedin asseguts a un
racó de l’aula i iniciem una conversa amb ells per tal que ens expliquin a què
han jugat, si els ha agradat, etc. Quasi tots els infants han respost molt bé,
encara que a n’ aquest grup n’hi ha un bon grapat que quasi no parlen, s’han
donat a entendre alhora d’explicar-nos els seus jocs i els seus interessos
durant la sessió, així que hem quedat molt satisfetes de veure les ganes i
sobretot l’autonomia i la seguretat amb
la què quasi tots jugaven, interaccionaven i representaven situacions...
D’aquesta experiència d’observació,
em quedo amb una frase molt significativa que cal que tinguem present en moltes
situacions educatives....
“Els ulls de la mestra, un mirall per a l’infant”
No hay comentarios:
Publicar un comentario