Després de llegir-me el dossier amb algunes de les bones pràctiques que es
duen a terme amb infants de 0-3 anys, m’agradaria destacar-ne tres que m’han sorprès
més que les altres, encara que penso que totes tenen aspectes molt positius que
seria necessari posar en marxa a totes les escoletes de primer cicle d’infantil.
De totes les pràctiques, en vull destacar tres, i no perquè no consideri
les altres importants, sinó perquè són les que més m’han sorprès o bé pel seu
gran contingut d’aprenentatges o bé per la innovació i la originalitat que en
elles s’hi troba.
La primera que m’agradaria destacar és la de “Mòbils i murals amb materials a l’abast”, crec
que aquesta és una pràctica que aporta una gran quantitat de continguts
positius per a l’aprenentatge dels infants. Penso que el fet de donar
importància als materials que es troben a l’abast, en certa manera, ajuda a
fomentar els hàbits del reciclatge entre els infants, a més, quasi tot el
material que s’empra per dissenyar els mòbils, és material no estructurat, la
qual cosa ajuda a què els infants fomentin la seva imaginació. Per altre banda,
penso que el fet de què les famílies participin en aquesta activitat aportant
objectes, etc, ajuda a què l’infant construeixi la seva pròpia identitat ja que
els objectes li son familiars, és a dir, són senyes de la seva pròpia
identitat. A més, el fet de donar la possibilitat a les famílies per participar
en les activitats que es duen a terme dins l’escola, aporta confiança a les
famílies i dóna seguretat als infants.
Una segona pràctica que m’agradaria comentar és la de “Juguem amb magranes”.
Després d’haver llegit la pràctica, me n’he adonat de què aquesta pràctica en
sí afavoreix que sigui l’infant el que construeixi el seu propi coneixement
mitjançant l’acció directe sobre l’objecte, que en aquest cas seria la magrana.
Ell mateix cree les seves pròpies hipòtesis i es presenta com un subjecte
actiu, una de les bases del Costructivisme. Per altre banda, també m’agradaria
destacar que el fet de què sigui una activitat segmentada en diferents
sessions, ordenades segons el grau de manipulació, ajuda a què els infants
ordenin els coneixements que van adquirint en cada una de les sessions, en
certa manera els dóna la possibilitat de modificar els esquemes d’aprenentatge
que havien creat en un primer moment per crear-ne de nous, de més complexes. A
més, és molt important la continuïtat que es dóna en tot el procés d’aprenentatge,
ja que a poc a poc, en cada una de les sessions es presenta el mateix material
(les magranes) de diferents formes; aquest fet ajuda a què l’activitat tingui
una funcionalitat i a què els infants adquireixin més seguretat en cada una de
les sessions. I, per acabar, també m’agradaria comentar la importància que hi
veig en l’adquisició de l’autonomia per part de l’infant, ja que és ell mateix
el que experimenta, fa i desfà segons el seu gust i sobretot, té la
possibilitat de decidir què fer amb el material que se li presenta.
Per acabar, també m’agradaria destacar la pràctica d’ “ Espais i materials”.
Penso que és molt important oferir als infants tota una sèrie d’espais i
materials que fomentin la seva creativitat, que els hi donin la oportunitat d’experimentar
amb diferents materials, de viure diferents situacions, de relacionar-se uns
amb els altres, i també de relacionar-se amb el medi, amb l’espai, és important
oferir un aprenentatge a nivell global. Penso que el fet de treballar per
ambients ajuda a què es dugui a terme aquest tipus d’aprenentatge, ja que els
infants, a més de conèixer varietat de materials, d’experimentar, de conèixer i
de provar coses noves i innovadores, tenen la possibilitat de decidir, de
sentir-se autònoms, de relacionar-se amb la resta de companys, de crear a poc a
poc la seva pròpia identitat a partir de les seves pròpies experiències, però
també de crear la identitat de grup. Penso que el fet de tenir la capacitat i
la oportunitat d’ oferir aquesta diversitat d’espais i materials és una manera
per oferir als infants grans oportunitats per aprendre i per conèixer.
http://www.xtec.es/~ccols/intercan/lolanglada/mobils/mobils.htm
(4.1; Perquè intent identificar les tres millors bones pràctiques tenint en
compte el marc teòric de referència. 4.2; Perquè he intentat identificar les
tres millors pràctiques i argumentar perquè diferenciant-les de la resta)
No hay comentarios:
Publicar un comentario