jueves, 18 de abril de 2013

ALGUNES DE LES BONES PRÀCTIQUES EDUCATIVES...


Després de llegir-me el dossier amb algunes de les bones pràctiques que es duen a terme amb infants de 0-3 anys, m’agradaria destacar-ne tres que m’han sorprès més que les altres, encara que penso que totes tenen aspectes molt positius que seria necessari posar en marxa a totes les escoletes de primer cicle d’infantil.

De totes les pràctiques, en vull destacar tres, i no perquè no consideri les altres importants, sinó perquè són les que més m’han sorprès o bé pel seu gran contingut d’aprenentatges o bé per la innovació i la originalitat que en elles s’hi troba.

La primera que m’agradaria destacar és la de  “Mòbils i murals amb materials a l’abast”, crec que aquesta és una pràctica que aporta una gran quantitat de continguts positius per a l’aprenentatge dels infants. Penso que el fet de donar importància als materials que es troben a l’abast, en certa manera, ajuda a fomentar els hàbits del reciclatge entre els infants, a més, quasi tot el material que s’empra per dissenyar els mòbils, és material no estructurat, la qual cosa ajuda a què els infants fomentin la seva imaginació. Per altre banda, penso que el fet de què les famílies participin en aquesta activitat aportant objectes, etc, ajuda a què l’infant construeixi la seva pròpia identitat ja que els objectes li son familiars, és a dir, són senyes de la seva pròpia identitat. A més, el fet de donar la possibilitat a les famílies per participar en les activitats que es duen a terme dins l’escola, aporta confiança a les famílies i dóna seguretat als infants.

Una segona pràctica que m’agradaria comentar és la de “Juguem amb magranes”. Després d’haver llegit la pràctica, me n’he adonat de què aquesta pràctica en sí afavoreix que sigui l’infant el que construeixi el seu propi coneixement mitjançant l’acció directe sobre l’objecte, que en aquest cas seria la magrana. Ell mateix cree les seves pròpies hipòtesis i es presenta com un subjecte actiu, una de les bases del Costructivisme. Per altre banda, també m’agradaria destacar que el fet de què sigui una activitat segmentada en diferents sessions, ordenades segons el grau de manipulació, ajuda a què els infants ordenin els coneixements que van adquirint en cada una de les sessions, en certa manera els dóna la possibilitat de modificar els esquemes d’aprenentatge que havien creat en un primer moment per crear-ne de nous, de més complexes. A més, és molt important la continuïtat que es dóna en tot el procés d’aprenentatge, ja que a poc a poc, en cada una de les sessions es presenta el mateix material (les magranes) de diferents formes; aquest fet ajuda a què l’activitat tingui una funcionalitat i a què els infants adquireixin més seguretat en cada una de les sessions. I, per acabar, també m’agradaria comentar la importància que hi veig en l’adquisició de l’autonomia per part de l’infant, ja que és ell mateix el que experimenta, fa i desfà segons el seu gust i sobretot, té la possibilitat de decidir què fer amb el material que se li presenta.

Per acabar, també m’agradaria destacar la pràctica d’ “ Espais i materials”. Penso que és molt important oferir als infants tota una sèrie d’espais i materials que fomentin la seva creativitat, que els hi donin la oportunitat d’experimentar amb diferents materials, de viure diferents situacions, de relacionar-se uns amb els altres, i també de relacionar-se amb el medi, amb l’espai, és important oferir un aprenentatge a nivell global. Penso que el fet de treballar per ambients ajuda a què es dugui a terme aquest tipus d’aprenentatge, ja que els infants, a més de conèixer varietat de materials, d’experimentar, de conèixer i de provar coses noves i innovadores, tenen la possibilitat de decidir, de sentir-se autònoms, de relacionar-se amb la resta de companys, de crear a poc a poc la seva pròpia identitat a partir de les seves pròpies experiències, però també de crear la identitat de grup. Penso que el fet de tenir la capacitat i la oportunitat d’ oferir aquesta diversitat d’espais i materials és una manera per oferir als infants grans oportunitats per aprendre i per conèixer.  

http://www.xtec.es/~ccols/intercan/lolanglada/mobils/mobils.htm



(4.1; Perquè intent identificar les tres millors bones pràctiques tenint en compte el marc teòric de referència. 4.2; Perquè he intentat identificar les tres millors pràctiques i argumentar perquè diferenciant-les de la resta)

No hay comentarios:

Publicar un comentario